איך משיגים 106?

במדריך הזה תוכלו להבין מהו טופס 106, כיצד הוא נראה, האם ניתן להשתמש בתלושי שכר במקומו ואיך תוכלו להשיג אותו בדרך להחזר המס שלכם.

אני כבר יודע מה זה – אבל איך משיגים אותו?

לבדיקת זכאות דיגיטלית בחינם לחץ כאן

ממהרים? צפו בסירטון והבינו כיצד משיגים את טפסי 106:

טופס 106 – למה הוא משמש, מתי הוא ניתן ומדוע אתם צריכים אותו?

106 הוא טופס לצורכי מס שמונפק בסיומה של שנת מס על ידי המעסיק לכל עובד.

הטופס מציג ריכוז שנתי של המשכורות החודשיות ששולמו לעובד על ידי המעביד, במהלך שנת המס. הטופס משמש שכירים להגשת דו״ח שנתי למס הכנסה, לצורך קבלת החזר מס או לשם הדיווח עצמו לשכירים החייבים בדיווח. טופס 106 מכיל את מאזן הניכויים למס הכנסה וביטוח לאומי ומאפשר לבדוק זכאות להחזר מס.

את טופס 106 תקבלו מהמעביד שלכם על פי חוק עד ה-31.3 בשנת המס העוקבת (למשל את הטופס עבור 2015 תקבלו עד 31.3.16). דעו את זכויותיכם – המעביד מחוייב במתן הטופס ובאם לא ביצע זאת – עבר על החוק. ניתן גם  לדרוש מהמעסיק להעביר לכם טופס זה גם שנים לאחר מכן והוא מחויב להנפיק אותו.

בעת הגשת בקשה להחזר מס, תיאום מס ובתביעות שונות לביטוח הלאומי, תדרשו לצרף את טופס ה-106 כאסמכתא לתשלומים השונים שהתקבלו בעבודתך, לניכויים שביצע ביטוח לאומי ומס הכנסה שנלקח מהשכר.

האם תלושי שכר יכולים להחליף את טופס 106 בחישוב החזר המס?

במקרים מסוימים תלוש השכר האחרון יכול לשקף את התשלומים שהיו לעובד בשנה האחרונה אך מס הכנסה לא מכיר בתלוש ונדרש לצרף טופס 106. גם על מנת למנוע טעויות

איך נראה טופס 106 – דוגמאות ותמונות של טפסי 106

טופס 106 יכול ללבוש כמה תחפושות שונות ולהסוות את עצמו בתמימות בין טפסים אחרים כתלות במערכת השכר שמבצעת את החישוב עבורכם. למרות שמערכות שונות מנפיקות טפסים שנראים מעט אחרת, כל גרסאות הטופס תקינות לצורך חישוב החזר המס שלכם.

הנה מספר דוגמאות נפוצות: (קיימות גרסאות נוספות של הטופס, כך שאם הטופס שבידכם נראה אחרת, אין סיבה להיבהל)

 
106ת
טופס106א
טופס106ד
טופס106ב
טופס106ג

איך משיגים טופס 106?

המעסיק מחוייב להנפיק לכם טופס זה ותוכלו לפנות אליו בבקשה לקבל את הטופס. זוהי גם הדרך המומלצת ביותר שכן היא מכילה את כמות הבירוקרטיה הקטנה ביותר, וזו הדרך הפשוטה והיעילה ביותר להשיג את הטופס. לרוב המעסיק ישלח לכם את ה-106 במייל או בדואר ללא מאמץ מיוחד מצדו (מומלץ שתהיה עליו חתימה של החברה/מחלקת השכר).

פנייה למעסיק יכולה להעשות בצורה ישירה (הכנסו אליו למשרד או הרימו טלפון) או באמצעות מייל פשוט המבקש את הטופס. להלן נוסח שתוכלו להתבסס עליו:

בכל אופן, אם בנתיים אתם מחכים לטופס אך רוצים כבר לדעת אם מגיע לכם החזר מס, מצאו את תלוש השכר מהחודש האחרון בו עבדתם במקום העבודה בשנה הרלוונטית והעלו אותו ל-finupp כדי לבדוק אם אתם זכאים להחזר.

אופציה נוספת, אך פחות מומלצת – בעיקר כיוון שהיא דורשת מאמץ רב הרבה יותר, היא פנייה לפקיד השומה בקרבת ביתכם (זה שקרוב לכתובת הרשומה בתעודת הזהות שלכם, לכן גם אם עברתם דירה אך לא עדכנתם את מקום המגורים, תצטרכו לפנות לסניף הקרוב לכתובת הישנה). אופציה זו טובה למקרים בהם החברה בה עבדתם נסגרה וכאמור לפני שאתם ממהרים לעשות זאת כדאי לכם לנסות להשתמש בתלוש השכר כדי לבצע את בדיקת הזכאות.

תוכלו לאתר את פקיד השומה באתר של רשות המיסים

(שימו לב לבחור: אגף: מס הכנסה ומיסוי מקרקעין סוג משרד: פקיד שומה משרד: כל המשרדים, ולהזין את שם היישוב בו אתם גרים)

2016-01-18_1712.png

אתה עשוי להתעניין גם ב:

אם אני אצל פקיד השומה, למה כבר לא להגיש שם את הבקשה?

אומנם גם את הבקשה להחזר מס מגישים אצל פקיד השומה ברשות המיסים. אך אנחנו ממליצים לא לעשות זאת לבד. תוכלו לקרוא על הסיבות המגוונות בכאן, באופן כללי – קיים סיכוי שתבצעו טעות במהלך מילוי הדו"ח, הדו"ח כתוב בצורה מסורבלת ולא תמיד ברור אם סעיף מסוים תקף לגבינו או לא. כמו כן, קיימים פרמטרים נוספים שמזכים בזכאות להחזר ולא תמיד תהיו מודעים אליהם לפני ההגשה, למשל תואר ראשון, ילדים (גם לאבות), ביטוח משכנתא (ביטוח חיים), הוצאות מוכרות לצורכי מס ועוד.

הגשה לבד עלולה לגרור בקשה לתשלום חוב (לקריאה נוספת על המצבים שגוררים חוב) במקום החזר, מצב זה הוא נדיר יחסית ולרוב ינבע ממילוי לא נכון של הטפסים ולא מקיומו של חוב אמיתי, אך לא תוכלו באמת לדעת זאת מבלי שנעזרתם ב-finupp או ברו"ח קודם לכן כדי לבדוק את מצבכם. לכן, בכל מקרה מומלץ קודם כל לבצע בדיקה חינמית שתגלה גם מצב של חוב לפני ההגשה.

הבהרה – האם יכול להיות לי יותר מטופס 106 אחד?

כן. כל מעביד חייב להנפיק 106 לכל עובד. במידה ועבדת ביותר ממקום עבודה אחד, תקבל 106 מכל מעסיק שלך ובמקרה כזה (שבו עבדת אצל שני מעסיקים או יותר) תדרש לבצע תיאום מס – במידה ולא בצעת תיאום, יגבה מס ביתר ואותו תוכל לבקש כהחזר בסוף שנת המס כהחזר.

יש גם מקרים שבהם המעסיק משנה את תיק הניכויים שלו באמצע השנה ולכן תקבלו ממנו 2 טפסי 106. במקרים אלה 2 הטפסים חשובים מאחר וכל אחד מהם מכיל מידע חלקי בלבד.

איך ניתן לוודא שיש ברשותי את כל טפסי ה-106?

ה-106 מפרט בשדה 158/172 את גובה ההכנסה המצטברת. תחלקו את זה במספר החודשים שעבדתם ותראו אם זה אכן היה השכר החודשי שלכם (ברוטו, כולל שווי רכב וכו׳).

בנוסף, בטופס ניתן לראות באילו חודשים עבדתם. לרוב, מידע זה יופיע בטבלה המכילה סימון לגבי כל אחד מ-12 החודשים או טבלה המכילה את מספר הימים בהם עבדתם בכל חודש. אם אתם זוכרים שעבדתם בחודשים נוספים ואין לכם טופס 106 שמכסה חודשים אלה, תצטרכו להשיג גם אותו.

לבדיקת זכאות דיגיטלית להחזר מס בחינם לחץ כאן

9 מחשבות על “איך משיגים 106?

  1. אני מעוניין שתעזרו לי בטפסים אני לא מבין בזה תודה

    • אחי, נראה לי שכל הרעיון שלהם זה שאתה יכול לעשות זאת בעצמך. פשוט באתר שלהם אתה מכניס את המידע והם מחשבים לך הכל

    • היי אליאור,

      נשמח לעזור!
      אכן ניתן לבצע את כל ההליך באופן עצמאי אל מול מס הכנסה.
      השירות שאנו מציעים עוזר לך לדעת אילו טפסים לעלות, מבצע עבורך את חישוב המס ואנו מגישים אותו בשמך למס הכנסה ומלווים אותך עד קבלת הכסף לחשבון הבנק.
      אנו אפילו נדאג לערער למס הכנסה על החלטות שנפל פגם בקבלתן עד שהחזר המס המגיע לך יופיע בחשבון הבנק. וכל זאת במחירים שוברי שוק!

      לעוד פרטים אודות השירות, נשמח להפנות אותך אלינו לאתר – Finupp.com

      בהצלחה!

      צוות פינאפ.

  2. המעסיק רוצה תשלום עבור הנפקת 106 עבור שנת 2010 בטענה שהרו"ח חיצוני וגובה תשלום (250₪). האם חוקי?

    • היי נורה,

      נוכל להוציא בשבילך את טפסי ה106 באמצעות ייפוי כוח. השירות שלנו לגמרי בחינם!

      לעוד פרטים אנא כנסי לאתר שלנו – http://www.finupp.com

      בהצלחה!

  3. מעוניינת לשחזר טופס 106 משנת 2017..איך אני עושה את זה?(בגימלאות .)מנסה דרך.האתר שלכם ?

    • שלום אורית, נורה ואיתי.

      אנו השקנו לאחרונה שירות חדש להוצאת טפסי 106 באמצעות ייפוי כוח כך שאינכם צריכים לעשות דבר! אנו נוציא את כל טפסי ה106 בשבילכם 🙂

      ופרט קטן אבל חשוב.. השירות הוא לגמרי בחינם!

      בהצלחה רבה,

      צוות פינאפ.

      • שאלה מה עושים עובדים זרים שצריכים טופס 106 לדוגמא : מטפלים בקשישים שמועסקים עי" חברות בשראל שנים רבות
        ושלא מאפשרים להם לקבל טופס 106 על מנת לממש את זכויותיהם.
        מה ניתן לעשות בעיניינם?
        תודה שרית שרון

השאר תגובה