בית >> בלוג >> סוגי מיסים - על סוגי ה...

סוגי מיסים

מס הכנסה (ישיר)

  1. יתרונות: קל לגבייה , קל להגדיר בסיס מס, קל ליצור פרוגרסיביות וזו אף קיימת.
  2. חסרונות: עיוות החלטות (דוג' העקרת בית), קל להעלים מס, חלוקה שרירותית (לשנת-מס, דוג' הרופא), אי עידוד יצירת מקורות הכנסה נוספים בכסף, מיסוי בשעת אינפלציה מעוות (מושפע מתיחכום הנישום ולא מרמת הכנסה).

מס ערך מוסף (עקיף)

  1. יתרונות: שיוויוני (במובן מסוים); קל לגביה (הפרטת מנגנון הגבייה); פשטות (מס קבוע על כל רכישה); אפשרי: מעודד חסכנות כי רק צריכה ממוסה (לא תמיד טוב).
  2. חסרונות: רגרסיבי (ביחס לכל ההכנסה, עניים משלמים יותר, כי עשירים לא צורכים בכל הכסף). פתרונות- תשלומי העברה (נותנים לעניים קצבאות, בהתאם למע"מ) ופטור ממע"מ על מוצרים חיוניים (ואז השיטה מאבדת מפשטותה, כי לא ברור אם חצאית מיני היא בגדי ילדים ותאנה מיובשת היא בגדר פירות וירקות).

מס רכוש

  1. יתרון: ממסה את בעלי הרכוש ואתם בלבד, בעל היבט פרוגרסיבי.
  2. חסרונות: לא מחשיב הוצאות עיסקה/התחייבויות (בעייתי בעסקאות מינוף); לא מתחשב בקשיי נזילות; שמאות (בעיות דומות למס על הון שגוררות את עיקרון המימוש).
מיסוי עסקאות: (רכוש שעובר מ-א' ל-ב', בתמורה או שלא בתמורה)
  1. יתרון: ממסה את בעלי הרכוש – פרוגרסיבי (הצידוק מתחזק בכלכלות ריכוזיות).
  2. חסרונות: א. היבט רגרסיבי (גודל העיסקה לא פקטור); ב. פטור לעיסקאות קטנות יוצר עיוותים (מעבירים את כל הבית בחלקים קטנים. פס"ד שפר: שנות 60' מיסוי על ווילות, מכר את הווילה שלו כשלוש דירות שונות כדי להימנע ממס. ביהמ"ש הכיר בזה כעיסקה אחת, למרות שאין כאן אי-חוקיות).

מדיניות מס ממשלתית

מדיניות מוניטארית מול פיסקאלית: מוניטארית= מדיניות הבנק המרכזי, בעיקר לעניין גובה הריבית, והדפסת כסף. פיסקאלית= מדיניות ההוצאות של הממשלה – יצירת גרעונות.

רישום אי-הכנסות ממס

נוצרת בעיה כאשר מקבלים מדיניות, כיצד מתייחסים להפחתה מהכנסות של המדינה ממס? הרפורמה בתחום קבעה שיש לרשום זאת כהוצאות של המדינה, כדי למנוע "חורים שחורים" ולעודד שקיפות. נוצר עיוות מסוים גם בשיטה זו. כאשר פוטרים ממס על הכנסות מוסדות ציבוריים גדולים, הם נהנים מזה יותר (המדינה מרוויחה פחות) מאשר מוסדות קטנים-פריפראליים.

מיסים נוספים

אינפלציה כמס (רגרסיבי)

הקבצאות נשחקות במהלך החודש, בעוד שכספי העשירים מושקעים ומוצמדים.
הכנסה פירותית מול הכנסה הונית (פירות מול עץ):
פירותי- רווח חוזר ונשנה או פוטנציאל לרווח חוזר ונשנה.הוני- רווח ממימוש מקור פירותי, מכירת המנגנון שמייצר הכנסה.

ההבחנה והכשל

כיבוס אגרות חוב במוסדות שלא חייבים בתשלום מס פירות (בנקים ומוסדות ציבוריים), פרדס ופירות)

המצב בישראל

מס פירות

פרוגרסיבי עד 49% (עד 2010 ירד ל-44% [ההתחייבות הזו בעייתית כי אין גמישות לממשלה]) מס פירותי של חברות:יחסי – 35% (לפי ס' 126 לפקודת מס הכנסה, עד 2010 ירד ל-26%).

מס הון

קיימת, מסיבות היסטוריות והיום עקב קושי מעשי לשנות, הבחנה בקבוצה הזו בין נכס הון רגיל לנכס הון מקרקעין. במקרקעין שולט חוק מס שבח (מקרקעין), ואילו ברגיל שולט פרק ה' לפקמ"ס.

בט"ל

מס יחסי ורגר': עד 35K משלמים 10%, על כל שקל מעל, לא משלמים. מבחינת בט"ל עצמו: ישנה דואליות, תשלומים מסוימים שניתנים בשווה לכל – קיצבת זקנה – ותשלומים פרוג' – תשלומי מילואים בהתאמה להכנסה.

מס מעסיקים

מיסוי שכיום חל רק על מוסדות ציבור, לפיו הם משלמים 4% על כל מועסק. אין רציונל למעט רווח כלכלי של המדינה. יצר את תופעת עובדי הקבלן (פטור ממס מעסיקים).

מס מכירה

חל רק על מי שמוכר נדל"ן, בגובה של 2.5% משווי העיסקה. האירוע הקובע: מכירה.

מס קנייה

חל רק על מי שקונה נדל"ן, בגובה של 5-15% משווי העיסקה. האירוע הקובע: קנייה. דירות פרוגרסיבי (5%-15%), מגרשים יחסי (15%).

מס צריכה

מכס

מגמה כללית של הפחתת שיעורי מכס. סיבות: גלובליזציה, הורדת מחירים לצרכן, הצבת מכסים מעודד רכישות בחו"ל הפוגעות בכלכלת המדינה. הורדת מכס על טקסטיל חיסלה את כל מתפרות הטקסטיל הישראליות, למעט כאלו שהן היי-טק; זה מכריח את השוק למצב עצמו בתעשיות היי-טק. מאידך, שיקולי הגנה על תוצרת מקומית.

מס קניה

מס בפועל על רשימה סגורה של מוצרים. תת-קבוצה של מס בלו על סיגריות ודלק.

מיסים היסטוריים

מס נסיעות ומס קניית מט"ח

מס רכוש

מס שהוטל עד שנות ה-90', לפיו בנייה על פחות מ-30% מהשטח המותר לבנייה הייתה גוררת מס (מס על אי-בנייה!). בעיות מס רכוש: א. תרבות ערבית של אי-ניצול מגרשים (שומרים לבנים), הרשות המקומית עשתה יד אחת ולא קבעה אחוזי בניה – ביהמ"ש בכ"ז חייב בתשלום מס. ב. עיוותים: נישומים מסוימים היו משיגים על השומה, ואחרים לא, והיה אי-שיוויון בתשלום (ולקח הרבה זמן). ג. שאלת ההגדרה של המגרש (סופר-מרקט טוען שהחנייה היא חלק מהמגרש, ואילו פ"ש טוען ששניים שונים).
משלמים מיסים? עכשיו הזמן לקבל החזר מס הכנסה. שכיר.ה, בידקו זכאות ללא התחייבות עכשיו
Select an Image
המידע המוצג אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ואינו מהווה תחליף לייעוץ מס, ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ אישי, המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. אין בשירות משום המלצה או חוות דעת ואינו בא במקום שיקול דעת עצמאי של המשתמש. אין באמור משום הבטחת תשואה או רווח ו/או הצעה לרכישת שירות. ייתכן שבמידע המוצג נפלו שיבושים ו/או שגיאות ו/או טעויות ו/או אי דיוקים אשר החברה אינה נושאת באחריות להם.

החזר המס שלכם מחכה

היכנסו עכשיו וגלו כמה כסף מגיע לכם.

בדקו עכשיו